Sabtu, 16 Oktober 2010

oooOOO DarahKU....

Menderma darah
**************
Sebenarnya entri kali ni aku nak citer pasal program esok
Kolej aku kat UTM kena handle prgram DERMA DARAH kerjasama
dgn HOSPITAL SULTANAH AMINAH
JOHOR BAHRU
JOM RAMAI-RAMAI DTG KE UTM JHR
8 A.M-4 P.M
DI DEWAN SRI BELIAN
KOLEJ TUN FATIMAH UTM JHR
**********
JADINYA...bacalah artikel dibawa
sesungguhnya menderma adlah perbuatan mulia
huhuhu
Apakah yang anda perlu tahu ?
Kepentingan menderma darah
Darah yang diderma boleh menyelamatkan nyawa seseorang terutamanya :
  • Mangsa kemalangan
  • Pesakit yang menjalani pembedahan
  • Bayi yang baru lahir yang mengidap penyakit kuning (jaundis)
  • Pesaktit Thalassemia dan Hemofilia
  • Ibu yang mengalami tumpahan darah
Anda layak menderma sekiranya
  1. Berumur 18 tahun ke atas
  2. Berat badan 45 kg dan ke atas
  3. Sihat tubuh badan
  • Sihat pada hari menderma
  • Tidak pernah mengalami masalah semasa menderma darah
  • Tidak mengambil ubat aspirin atau sebarang ubatan yang lain dalam tempoh satu minggu yang lepas
  • Tidak menerima sebarang imunisasi dalam tempoh 24 jam yang lepas
  • Tidak menerima rawatan pergigian dalam tempoh 24 jam yang lepas
  • Tidak mengalami selesema, batuk, sakit tekak atau sebarang jangkitan dalm tempoh satu minggu yang lepas
  • Tidak menjalani pembedahan dalam tempoh 6 bulan yang lepas
  • Tidak mengandung atau menyusu anak di bawah 1 tahun
  • Tidak pernah menerima pemindahan darah dalam tempoh 6 bulan yang lepas
  • Tidak bertindik di mana-mana bahagian tubuh badan (akupuntur, tattoo, berbekam) dalam tempoh 1 tahun yang lepas
  • Tidak mempunyai ahli keluarha yang mengidapi Hepititis B atau C

PENTING !!!
Anda DILARANG menderma darah sekiranya :
Anda mengamalkan cara hidup yang tidak sihat (berisiko tinggi) seperti berikut :
  • Menggunakan dadah secara suntikan
  • Mengamalkan homoseksual /biseksual/bertukar-tukar pasangan seks
  • Mengadakan perhubungan seks dengan pelacur/melacurkan diri
  • Pernah mengadakan hubungan seks dengan mereka yang tersebut di atas
  • Merupakan pembawa virus Hepititis B & C atau telah dijangkiti Virus HIV atau mengidapi AIDS
Anda juga tidak digalakkan menderma jika anda :
  1. Menghidapi penyakit-penyakit seperti :
  • Sifilis
  • Malaria
  • Sakit jantung
  1. Sedang dirawati untuk apa-apa penyakit
  2. Telah menjalani pembedahan kurang daripada enam bulan sebelum tarikh derma darah
  3. Ibu yang sedang mengandung atau menyusukan anak
  4. Bertujuan hanya untuk menguji darah sahaja

Ketahuilah jangan letakkan diri anda dan orang lain di dalam keadaan bahaya
Darah selamat bermula dari anda
Jika anda layak menderma, datanglah dan bawalah bersama ahli keluarga/ kawan-kawan anda yang juga layak menderma darah

Menderma darah adalah tanggungjawab bersama

2 ulasan:

Tihara berkata...

masa akk matriks lu..akak nyorok lam toilet..takut kena derma darah..hihi

Ms sunsWeetz berkata...

hehe..oo sama la kak tp ms sunsweetz..ada je halangan nak derma..contohnyer x cukup syarat tp takot gak kat jarum tu hehe

Misz Sunsweetz a.k.a cikgu wadi

assalamualaikum 👀.. selamat malam semua.. tiba-tiba malam ini macam ada mood nak berblogging hik3 rindu sebenarnya nak berblog nak g walk...